Versterk lichaam en geest met zelfverdediging: een gamechanger voor senioren (50+)

Glimlach je bij de gedachte? Beelden van oudere mensen met fragiele beentjes en wat overtollig buikvet die zich in een dojo hijsen met judopakjes. Compleet zinloos zullen velen denken. Overbodig en vermoedelijk vruchteloos, omdat ze gewoonweg niet in staat zijn zichzelf te verdedigen. Immers, hun leeftijd laat dat simpelweg niet to, ze zijn oud. Wellicht lijkt het idee absurd en hilarisch.

Toen ik deze overpeinzing op LinkedIn zette, reageerde een van mijn contacten binnen het uur met: ‘Sinds wanneer is iemand van 50+ een senior, PĆ©?’šŸ˜Š. Uiteraard had hij een punt. Het is zoals het gezegde luidt: ‘drie haren op je hoofd is niet veel, maar drie haren in je soep wel!’ Alles is relatief, vergelijkbaar met de paradox van Schrƶdinger’s kat (kwantumfysica). Misschien wordt senioriteit meer bepaald door de waarnemer dan door degene die zo wordt gelabeld. Feit: het woord ‘senior’ komt van het Latijnse ‘senex’, wat letterlijk ‘oud’ betekent. Maar laat me je vertellen, zelfverdediging als activiteit voor ouderen is minder dwaas dan je denkt. Ik zal je uitleggen waarom.

Zelfverdediging gaat verder dan enkel het afweren van fysieke aanvallers. Het omvat zelfvertrouwen, het vermogen om voor jezelf op te komen, en een gevoel van veiligheid en controle over je eigen leven. Deze aspecten zijn even belangrijk voor senioren als voor mensen van alle leeftijden.

Vaak associĆ«ren we zelfverdediging met het afweren van fysieke aanvallen. Maar het is zoveel meer dan dat. Het is een weg naar zelfvertrouwen, de moed hebben om jezelf te laten gelden en het gevoel hebben dat je de touwtjes in handen hebt over je eigen leven – zaken die niet afhankelijk zijn van leeftijd.

Zelfverdediging biedt fysieke voordelen, niet alleen voor jongeren. Het kan senioren helpen bij het ontwikkelen en behouden van balans en stabiliteit, essentiĆ«le elementen om het risico op vallen te verminderen. Hoewel er geen expliciet onderzoek is dat aantoont dat vechtsporten of zelfverdediging bijdragen aan het behoud van stabiliteit en het verminderen van het risico op letsel, is het aannemelijk dat het beoefenen van disciplines zoals Krav Maga, judo en kickboksen – met de nadruk op coƶrdinatie, reflexen, kracht en balans – bijdraagt aan het verbeteren en behouden van evenwicht en stabiliteit.

Bovendien kan zelfverdediging, in vergelijking met traditionele fitness, een meer allesomvattend alternatief bieden voor gezond ouder worden. Naast het verbeteren van de algehele fysieke fitheid, bevordert het ook reflexen en reactietijd, wat essentieel is voor de dagelijkse activiteiten van senioren. Bovendien kan de gevarieerde en uitdagende aard van de training deelnemers meer motiveren dan saaie fitnessroutines.

Dus zelfverdediging is niet enkel voor jongeren, maar ook zeer geschikt voor ouderen. Het is een middel om hen te helpen zich zelfverzekerder te voelen, hun fysieke gezondheid te verbeteren en tegelijkertijd een interessante en uitdagende activiteit te bieden.

In dit licht is het idee dat senioren zelfverdediging zouden kunnen beoefenen helemaal niet zo vreemd. Sterker nog, het is volkomen logisch. En op een dieper niveau zet het ons aan het denken over hoe we inclusievere en veerkrachtigere gemeenschappen kunnen creĆ«ren waarin iedereen – ongeacht hun leeftijd – zich veilig, gewaardeerd en in controle kan voelen.

Wil je meer ontdekken over de mogelijkheden om je als senior vitaler te voelen? Schrijf je dan in voor de trainingen zelfverdediging 50+